Ondernemingsplan2017-08-04T08:36:21+00:00

Ondernemingsplan

Waarom hebt u een ondernemingsplan nodig? Omdat uw investeerder of financier dit vraagt? Of ziet u het voordeel om op deze wijze uw plannen objectief te wegen en uw onderneming te laten groeien?

In mijn praktijk zag ik ondernemers die pragmatisch zonder business plan hun onderneming startten en deze succesvol ontwikkelden. Echter om het inzicht in uw organisatie te vergroten en daarmee de winst en omzet van uw bedrijf te verhogen en de organisatie te ontwikkelen en te professionaliseren, leidt een planmatige aanpak tot het meeste succes.

Perdon-bedrijfsadvies-slider-culemborg-ondernemersplan-foto

Plannen genoeg, maar hoe presenteer je ze?

Het hoeft geen groot of gedetailleerd document te zijn. De meerwaarde van een business plan zit niet in het plan zelf. De meerwaarde blijkt uit de objectiviteit van uw analyse, uw kennis over uw waardepositie, de kwaliteit en onderbouwing van de planning en de wijze waarop uw de plannen gaat uitvoeren. U bent zelf een grote succesfactor. Om de haalbaarheid van uw plannen te toetsen, zien zij hierin graag uw inbreng en “hand” terug.

Banken, investeerders of toezichthouders stellen echter wel hun voorwaarden. Een goed business-, project- of financieel plan geeft ze alle benodigde informatie over uw plannen en het risico hiervan te beoordelen. Ondernemers en ondernemingen zijn uniek. Dus geen businessplan is hetzelfde en kan modelmatig verschillen. Een businessplan:

  1. begint met uw visie en motivatie
  2. geeft aan wat u wilt bereiken
  3. hoe u dit aanpakt en welke middelen u hierbij gaat inzetten
  4. het resultaat dat uw acties opleveren

Het businessplan geeft antwoord op de volgende vragen:

  1. De kwaliteit van uw organisatie
    Wie zijn er bij uw plannen betrokken. Over welke middelen beschikt u. Welke mensen kennis, kunde en middelen zijn nog vereist. Hoe gaat u dit allemaal organiseren, monitoren en borgen.
  2. Waar ligt uw kans in de markt.
    Wat is uw uidaging en hoe ziet uw waardepositie er uit. Wie zijn uw klanten, hoe bereikt u ze en hoe houd u contact. Wat kunt u voor ze doen en hoe creëert u een concrete en houdbare meerwaarde. Focust u op waardecreatie of op kostenvoordeel. Ook analyseert u context waarin uw onderneming opereert. Zoals de alternatieven, concurrenten en trends. Waarop moet u letten om uw meerwaarde te behouden (kritische succesfactoren). Met welke Bronnen, partners en activiteiten vult u deze waardepositie in.
  3. Risico en beloning
    Wie draagt welke risico’s. Hoe ziet uw inkomensstromen en kostenstructuur er uit. Waarvoor en hoe betalen klanten u? Welke middelen en/of activiteiten zijn het duurst? Past uw financieringstructuur bij uw ambities? Beloont u voldoende uzelf, uw medewerkers en uw financiers.

U kunt het businessplan voorzien van aanvullende jaarplannen, reorganisatieplannen of verkoopplannen. Innovaties werkt u bijvoorbeeld uit in een apart projectplan.

Tip! Een goed businessplan leest met plezier, is analyserend, is beknopt en concreet met een consistente opbouw. Uw lezer begrijpt uw positieve kijk op de plannen maar verwacht wel realistische en onderbouwde prognoses.

Perdon-bedrijfsadvies-slider-culemborg-ondernemingsplan-timetable-plan-foto
Perdon-bedrijfsadvies-slider-culemborg-ondernemingsplan-plan-foto

Ondernemingsplan nieuwe stijl

Start-ups starten en ontwikkelen vanuit een flexibele organisatie, handelen snel met behulp van nieuwe technieken met gevoel voor de klant en/of doelgroep. Hun verdienmodel is continue in beweging. Hun businessmodel ontwikkelt continue. Het is een continue betaversie gebaseerd op snel handelen en snel van je fouten leren.

Het ondernemingsplan lijkt zo op een pitch. Of je deze methodiek kan toepassen is afhankelijk van je doel met het plan en de investeerder of financiering aan wie je het voorlegt.

De aanpak van Perdon Bedrijfsadvies

1. Waar staat u nu?

Wij brengen uw bedrijf in kaart. Daarbij verzamelen wij informatie over de huidige situatie bij het bedrijf en haar markt. Waarom en waarmee bent u succesvol in uw markt(en)? Hoe verdient u geld? Waarom loopt het niet zoals u wilt? Zijn uw medewerkers ontevreden? Of verwacht u ontwikkelingen die nu of in de toekomst bedreigend zijn voor uw businessmodel.

2. Wat wilt u bereiken?

Er zijn vele soorten van doelen en doelstellingen. Sommige voor de korte termijn, andere vragen een langere implementatietijd. Het verschil tussen strategie en tactiek moet duidelijk blijven.

En wat zijn uw persoonlijke doelstellingen? Hoe ziet u het ondernemerschap en wat wilt u met uw  onderneming bereiken. Wat voor een werkgever wilt u zijn?  Wat drijft uw organisatie er waar droomt u van. Bent u klaar voor de start?

3. Welke mogelijkheden ziet u?

Wij onderzoeken de strategische opties. Een goede strategie maakt het mogelijk om als organisatie te excelleren. Zonder een goede strategie is het haast onmogelijk om het onderscheid in de markt te maken en een duurzaam concurrentievoordeel te behalen.

U werkt met uw team dagelijks samen aan de toekomst van het bedrijf. Liefst wilt u alles zelf oplossen, maar dit gaat niet altijd. Vaak dragen de medewerkers de oplossingen aan voor de problemen.

4. Bepaal uw keuze?

Misschien wel de moeilijkste stap voor een ondernemer die pragmatisch en actief opereert. Waar ga je voor. En als je kiest, mis je dan niets. Wij zien succesvolle ondernemingen met focus en toewijding in wat ze doen.  Wij toetsen objectief of uw keuze realistisch, acceptabel of haalbaar is. U mag daarbij van ons een kritische opstelling verwachten.

5. Wat gaat u doen?

Dit is een belangrijke stap. Waarom en wanneer komt u in actie. Welke verandering gaat u inzetten? Wij zien ondernemers met goede ideeën, maar die moeite hebben om ze succesvol te implementeren. Ondernemers zijn lang niet altijd in staat hun visie goed te vertalen naar hun medewerkers. Implementatie van de plannen is maatwerk en vraagt om toewijding en een hands-on aanpak.

Wij begeleiden u hierbij. Door toelichting creëren wij draagvlak en nemen weerstanden weg. Wij monitoren of alles verloopt zoals gepland en adviseren over de rol van het management bij deze verandering.

Kosten van bedrijfsscan van Perdon Bedrijfsadvies

Prijsstelling

Geen businessplan is het zelfde. Het is afhankelijk van het doel dat u er mee beoogt. Verder weegt mee:

  1. de urgentie; verkeert u in zwaar weer of niet,
  2. de te nemen risico’s en de grootte van het financieel belang,
  3. de branche waarin u actief bent,
  4. of u een startende of gevestigde ondernemer bent,
  5. het soort en omvang van de product/dienst portfolio,
  6. de beschikbare achterliggende en noodzakelijke onderbouwende (organisatie, markt, financiële) informatie. Het uitvoeren van een gedegen markt- en concurrentieanalyse is voor het bepalen van uw marktmogelijkheden erg belangrijk maar vraagt veel tijd,
  7. uw eigen inzet,
  8. het tijdspad.

Wij starten met een inventariserend gesprek. Dit verplicht u tot niets. Vertrouwen is de hoeksteen van onze samenwerking en staat daarom bij ons centraal. Als wij iets voor elkaar kunnen betekenen, dan presenteren wij een plan van aanpak met een kostenbegroting. Zodra wij het met elkaar eens zijn, gaan wij aan de slag.

Ik wil graag meer weten